replika telefon ve madde ile kuvvet bilgisi99

replika telefon ve madde ile kuvvet bilgisi99

 bugün ben ve replika telefon diyoruzki Aym sebepten meydana gelen aym hadiseleri oldukça önemli bir sayıda gösterebilmek mümkündür. İşte bu kuraldan bütün kâinatm da bir sebepten meydana geldiği sonucu hatıra gelmiştir. Fakat böyle bir önermeyi onaylamak mümkün değildir. Her varlığm bir kökeninin olması mutlaka kâinatm da kökeni olması kuralım doğurmaz. İşte biz bu esastan dolayı maddeyi ve mekâm ezeli ve ebedi olmak üzere kabul ettik" (Czolbe).
Hiçbir bilimsel hadise yoktur ki, bize doğuştan fikirlerin, itikatlarm ve bilgilerin mevcudiyetini kabul ettirebilsin. Ve bu tür fikirlerin itikat ve bilgilerin Allah tarafmdan verilmiş olduğuna isterse en küçük bir kanaat üretsin! Tabiat, ne hedef ne niyet ne de maddi ve manevi hiçbir şart tammaz. Tabiata dışarıdan, yüksekten ve Allah tarafmdan verilmiş hiçbir etki yoktur. Baştan sona kadar tabiat denilen şey kendi kendisine gelişü*. Kesintisiz [576] gelişir. Bu bölümü bitirmek için Moleschott'un pek meşhur olan şu sözlerini aynen almtüıyoruz:

"Okullarda genç çocuklara okuyup öğrenmeyi gayet güç bir şekilde arz ederler, çünkü muhakeme ve fikirleri hakikate uygun olarak analiz etmeyi herkes bilmez. Bu metodun kötülüğünden dolayı öğrencinin fikri birtakun bâtıl ve hayali yönlere doğru sevkedilmek istenilir, onlara fikirlerin yüce ve İlâhi olduğundan söz edilir. Bu suretle zavalh çocuklar, hakikate doğru gidecek yerde birtakım
^elli eder. Yani şahsi, fevkalade muktedt^Si kenl'e yöneticisi ve muhafızı olmak üzere bir AİU' ^^'^tıcısı, jöjnik bir hatadan başka bir şey değüdiT^^J®% fikri fı);rin bir içgüdü halinde insanda içkin bulunm5^f,’’'îl'« fiiı jjısından müdafaa olunamaz bir iddiadır, Bu t' jlanlarca hiçbir kavim, hiçbir fert, hatta hiçbir vakf kendisinde Allah fikri bulunmamış olsun, onlanlı'^l'^' göre en kaba, adeta hayvandan ayırt edilemeye/^®®. kabilelerde bile yüce, şahsi ve yegâne bir jievcuttur. Halbuki hiçbir tarafa mensup olmayan bit gödemd vahşi kabilelerde, hatta oldukça medeni biıço{ kanmlerde [578] büe durumun tamamıyla tersi olduğum, söylüyorlar. Birtakım tüccarlann, filozoflann, gemicilerin misyonerlerin genel ve müşterek olan tanıkhklanna dayanarak tirçok kavimlerde yalmz Allah fikrinin mevcudiyetini değil,
İBtta en önemsiz bir din ve itikadın bile varlı^ inkârdan Idiay bir şey yoktur. Bu delillerden sonra şurasını da söylemek mecburiyetindeyiz ki, birçok filozoflar ve tabiat âlimleri din ve izellikle Allah fikrinin insanlığa özgü olduğunu iddia aiyorlar. Şu halde bu iddiayı bizim delerimizle ■bışılaşürarak ya tamamıyla çürük olduğunu söylemek veya tirçok insanlarm insandan başka birer mahlûk olduklarına İmetmek gerekir.
"Benim nazarımda hiç şüpheye yer yoktur ki, en t 'Har arasında hiçbir dine, itikada, İlâhi fikre ve ı ^jilere sahip olmayan kabileler vardır" (Broca),
"Her kavmin mutlaka bir Allah'ın mevcudiyetine itikat zannetmek büyük bir hatadır. Ben birçok vahşiler [5791 ki, hiç böyle bir fikre sahip değüdirler" (Seyyah
"Vahşi kavimler arasmda Allah fikrinin mevcut olduğunu iddia edenler, hakikatle hiç ilişkisi olmayan bir iddiada bulımmuş olurlar" (Sör John Lubbock).
"Yalnız bazı aceleci seyyahlarm sözleri değil, hatta vahşi kavimler arasmda uzun müddet ikamet etmiş ve gözlemde bulımmuş kimseler bize temin ediyorlar ki, bu tür insanlar arasmda Allah fikrinin mevcudiyeti şöyle dursun, hatta dillerinde böyle bir fikri açıklayacak kelime bile mevcut değildir" (Darwin).
Darwin, Beagle sahilinde pek uzun müddet devam eden seyeıhatinde Ateş Ülkesi {Terre de fen) sakinlerinin hiçbir Allah ve din fikrine sahip olmadıklarmı kendi arkadaşlarıyla beraber bizzat görmüştür. Elcho admdaki yazar, Kaüfomiya'da bulunan birçok Kızılderililerin metafiziksel ve yüce hiçbir varlığa itikat etmediklerini, dünyayı idare [580] eden bir kuvvet de tammadıklarım iddia ediyor. Yine birçok kabüeler ölümü her şeyin sona ermesi gibi kabul ettikleri halde, diğer bir kısım da bımu Batı tarafında uzak diğer bir beldeye seyahat olmak üzere tahayyül ederler. Bazı defa büyük adam ya da yukarınm ihtiyarı gibi sözler söylerlerse de bu söz herhalde Allah fikrini ifade etmekten çok uzaktır. Çünkü bu yukarmın ihtiyarı nazarlarında asla insanlarm işine kanşmaz, ne hiçbir şeyi yaratmıştır ne de hiçbir şeyi muhafaza eder. Onlarm Allah'ı kendilerini çevreleyen tabiattır. Dünyayı ise "koyot" {coyote) admı verdikleri bir tür köpek yaratmışhr ki, bu köpek tabiatm bir hizmetçisinden başka bir şey değildir.
Kaliforniya'da on yedi sene ikamet eden Baegert isminde bir misyoner orada puüarm, mabetlerin, dini pratiklerin, İlâhi secdelerin tamamıyla meçhul olduğunu söylüyor. Buranm sakinleri ne hakiki Allah'ı tanırlar ne de onun yerine geçirmiş oldukları birtakım yapay allahlar vardır. La Pârouse, Golden, Hearne gibi diğer birtakım gözlemciler de [581] aynı halleri Amerika'nm bazı kabileleri arasmda gözlemlediklerini söylüyorlar. Meşhur İngiliz seyyahı Bates Tapajo, Kupari ve Brezilya sahillerindeki bazı yerlerden söz ederken, bu yerlilerin tabiatları pek iyi olduğu halde metafizik bir varlığa dair hiçbir fikirleri olmadığım ve tabii hadiselerin asla sebeplerini merak etmediklerini söylüyor. Bunlara göre yahuz bir tür kötü tali! vardu ki, daima zarar ve ziyanlarmı gerektirir. Amazon'un üs
,L dair hiçbir şey bilmezler. Diğer itülükten kendilerini saklamak için icrâ .-inler bunların nazarında tamamıylanu
;,^eri Azara admdaki seyyah ^">0, ^.haüerind^e pek çok görmüştür. Dob2 j^isyoner Abıpon kabılesmı ziyaret ettiği J . admda? ^ezdinde Allah fikrini veya diğer İlâhi fikirle^?® ''u kabili ^itkeUme bulunmadığını büyük bir şaşkmi^ edebiie^çj^ Paraguay'daki [582] yerlUer seyyah Baguet'nin idrî^
Allah'a dair hiçbir fikir beslemezler. Yahud ilusevi yapmak için bulundukları bütün giriçi^f
j;İQrIo tnıına«;p>l->p»tlfsH hirhir snmır vora.^..
yerlilerle münasebetleri hiçbir sonuç verememekted pmalarm yerHleri arasmda ne Allah fikri ne de di
^.eza onlarm nezdinde eşittir, gizemli hiçbir kuvvet onl Satamaz. °
Amerika'mn Siyah Arazi denilen bölgesinde de az ok Sate değer birçok örnekler göze çarpmaktadır ki, bu^l fuıadaki kabilelerde de din ve Allah fikirlerinin mevcut jlmadığıdır. Ladislas Magyar admdaki seyyah, Oukanyama isndlerinde hiçbir din izi bulamadığmı söylüyor. Afrika'nın ;ogu tarafları aynı haldedir. Nil nehrinin kaynağı yakınlannda ikamet eden Latouka kabilesinde de ne bir din eserine ne de lerre kadar Allah fikrine rastlanabilmiştir. [5831 Zenciler nezdinde pek genel olan putperestlik bile bu kabile fertlerince meçhuldür. Meşhur Livingstone'a göre Orta Afrika'da ikamet eden Bechuana kabilesi gayet zeki fertlerden oluştuğu halde ne iiidinene bir puta ne de din ile ilişkisi olan hiçbir fikre sahip d«ğildirler. Anderson, Bechuanaların dilinden söz ederken («atıcı manasına bir kelimenin mevcut olmadığını söylüyor. %oner Moffat bu hususa dair düşünce beyan ederken '•adine özgü bir özellikle şöyle anlatıyor:
^ Bazı zamemlar bu kabilelerin fertlerinin kalplerinde bir '"ygu uyandırmak için kendimde şiddetli bir arzu duyar ve bir ,^'ia araştırırdım. Böyle bir vasıta olmak üzere kendilerinde Jduğuna inandığım Allah fikrine başvurmak gerekiyordu.replika telefon yazdı..

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder